21.03.2018 r. odbyło się kolejne czytanie sztuki w ramach projektu „Szkoła, książka, teatr – droga humanisty w dorosłość”.
Mark Twain powiedział: „Człowiek, który nie czyta książek nie ma przewagi nad tym, który nie potrafi czytać”.
Projekt zrodził się z myślą o uczniach i dla uczniów. Powstał przy współpracy X Liceum Ogólnokształcącego i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3. Głównym celem projektu jest propagowanie edukacji i kultury czytelniczej.
Szkoła odgrywa wyjątkową rolę w edukacji czytelniczej społeczeństwa. To ona stwarza bardzo duże możliwości kontaktu człowieka ze słowem drukowanym i to przez stosunkowo długi czas, co jest bardzo ważne w tych środowiskach, gdzie dostęp do książek, czasopism, różnych publikacji jest utrudniony. To właśnie szkoła wraz z biblioteką szkolną, ma najlepsze warunki edukacji czytelniczej oraz ma dużą sposobność profilaktycznego oddziaływania na uczniów, którzy z różnych przyczyn, niejednokrotnie niezależnych od siebie nie czytają książek.
Za pośrednictwem książek następuje poznawanie świata, dorobku cywilizacyjnego przeszłości,uczestnictwo w kulturze. książki pomagają budować naszą osobowość, nasz wewnętrzny świat, niezależnie od tego ile mamy lat. Kształtują nasze życie.
Czytanie sztuk teatralnych, z racji tego, ze pisane są z podziałem na role, daje możliwość spotkania się młodych ludzi twarzą w twarz w realnym świecie, sprzyja wspólnemu czytaniu, byciu ze sobą. Uczy szacunku do miejsca jakim jest teatr i czyni go bliższym młodym ludziom, co może sprzyjać chęci obcowania ze sztuką w dorosłym życiu. Jest to alternatywny sposób spędzania wolnego czasu. Chcemy dać młodzieży szansę na podjęcie dyskusji na temat wysłuchanej sztuki.
Podczas ostatniego spotkania młodzieży ze sztuką próbowaliśmy odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
- czy są – jeśli tak to jakie – granice wpływu na drugiego człowieka?
- jak dalece powinniśmy pozwolić innym wpływać na nas samych, czy jest granica, za którą to już nie jestem „ja”, tylko wyobrażenie o mnie stanowiące realny obraz – urzeczywistniony – tkwiący w czyjeś wyobraźni?
- czy takie postępowanie jest moralne?
- powody, dla których pozwalamy innym wpływać – ingerować w nas, skutki tego (pozytywne, negatywne),
- czy łatwiej być sobą – jeśli siebie lubię, akceptuję?