OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NR 3 W RADOMIU
ROK SZKOLNY 2023/2024
SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY I-VIII
OFERTA DLA UCZNIÓW
Zajęcia indywidualne:
Diagnoza uczniów: klasy I-VIII
– z trudnościami szkolnymi
– z problemami emocjonalnymi
– z zaburzeniami zachowania
– z wadami i zaburzeniami mowy
– z niepełnosprawnościami
– zdolnych
– wybierających dalszą drogę kształcenia
Pedagogiczna:
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (indywidualne i grupowe),
- Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży z problemami w pisaniu
i czytaniu, - Trening ortograficzny.
Psychologiczna:
Indywidualna terapia psychologiczna dla uczniów z problemami:
- emocjonalnymi
- adaptacyjnymi
- egzystencjalnymi
- w relacjach interpersonalnych
- w dostosowaniu się do wymogów szkolnych i życia społecznego
Logopedyczna:
Oferta poradni w zakresie pomocy logopedycznej obejmuje:
- badanie mowy oraz przesiewowe badanie słuchu i wzroku wykonywane przy pomocy „Platformy Badań Zmysłów”
- Grupowe zajęcia logopedyczne – „Z dykcją im do twarzy” – zajęcia dla uczniów uzdolnionych z klas I – III.
- Zajęcia logopedyczne organizowane dla uczniów z zaburzeniami komunikacji językowej typu
– dyslalia
– deformacja głosek
– niepłynność mowy
– ćwiczenia doskonalące dykcję i emisję głosu - Telefon wsparcia
Terapia kognitywna: Instrumental Enrichment
Metoda Instrumental Enrichment przeznaczona jest do pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Usprawnia i doskonali procesy poznawcze. Metoda adresowana jest dla:
- osób z organicznymi uszkodzeniami mózgu
- dzieci i młodzieży ze środowisk niewydolnych wychowawczo
- osób z dysleksją
- osób z nadpobudliwością psychoruchową (np. ADHD)
- osób po traumach
- osób z zespołem Downa
- osób chcących rozwijać swoją sprawność intelektualną
- osób z Zespołem Aspergera
- osób mających problemy z kontrolą nad impulsami
Dzięki terapii tą metodą następuje istotna poprawa funkcjonowania intelektualnego dzieci i młodzieży. Obserwujemy, dzięki osiąganym przez nich stopniowo sukcesom, również wzrost motywacji do pracy, poprawę samooceny
u uczniów.
Zajęcia grupowe:
,,Kształtowanie postaw i systemu wartości oraz poszerzanie zasobu słownictwa, sprawności językowych realizowanych poprzez bajkoterapię’’.
Program adresowany jest do uczniów oddziałów przedszkolnych
i wczesnoszkolnych. Na realizację programu przewidziano osiem spotkań, odbywających się raz w tygodniu, obejmujących dwie jednostki lekcyjne. Celem programu jest usprawnianie aparatu artykulacyjnego, oddechowego
i słuchowego, rozwijanie mowy, kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego oraz rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
,,Relaksacja”
Zajęcia relaksacyjne przeznaczone są dla najmłodszych dzieci w szkole (klasy I-III). Im wcześniej człowiek zaczyna poznawać siebie, własne możliwości, im wcześniej uczy się prawidłowego porozumiewania się ze sobą, swoim ciałem i z innymi ludźmi, tym większe ma szanse na prawidłowy rozwój.
W czasie tych spotkań uczniowie poznają proste ćwiczenia odprężające, rozluźniające, zapobiegające lub zmniejszające stres, zwiększające wydajność umysłową. Mogą one być stosowane w celu obniżenia nadmiernej pobudliwości i agresji wśród uczniów. Harmonizują ciało, umysł i ducha.
,,Trening pewności siebie’’
Zajęcia mają charakter warsztatowy, przeznaczone są dla dzieci z kl. II – III szkoły podstawowej, które mają trudności w relacjach rówieśniczych.
Głównym celem zajęć jest poszerzenie repertuaru umiejętności społecznych. Dzieci będą doskonalić umiejętności komunikacyjne, poznają swoje mocne strony oraz sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
,,Uwaga, koncentracja, pamięć”
Zajęcia mają charakter warsztatowy, przeznaczone są dla dzieci z kl. II szkoły podstawowej i opierają się na ćwiczeniach doskonalących koncentrację uwagi oraz na elementach relaksacji.
,,Arteterapia’’
Program „Arteterapia” jest skierowany do uczniów szkoły podstawowej, w różnym wieku. Dzieci będą miały okazję uczestniczyć
w różnego rodzaju warsztatach plastycznych. Zajęcia mają się odbywać w atmosferze zabawy i dawać dzieciom możliwość eksperymentowania z różnymi technikami plastycznymi. W trakcie zajęć nacisk będzie kładziony na przebieg procesu twórczego, jego funkcję korekcyjno-kompensacyjną, ekspresyjną oraz socjalizacyjną.
Ich celem jest m.in. rozwijanie zainteresowań plastycznych, terapia poprzez sztukę, a co za tym idzie poprawa samopoczucia oraz poprawa w zakresie relacji społecznych.
Zajęcia socjoterapeutyczne. Klasy IV-VIII
Program ten powstał z potrzeby niesienia pomocy uczniom zagrożonym niedostosowaniem społecznym, przejawiającym zachowania agresywne, niestabilnym emocjonalnie, sprawiającym problemy w szkole i poza nią, ale także dla tych, którym na co dzień brakuje odwagi, by pewnie kroczyć w trudnej rzeczywistości.
Głównym celem programu jest dostarczenie dzieciom okazji do nabywania pozytywnych doświadczeń społecznych, umiejętności radzenia sobie z objawami pobudliwości, korygowanie negatywnego myślenia o sobie, budowanie właściwej samooceny oraz stworzenie okazji do odreagowania napięć.
Zajęcia warsztatowe dla uczniów klas IV-VIII „Techniki szybkiego uczenia się”
Celem spotkań jest zrozumienie, że uczenie jest sztuką, którą można i warto opanować. Trudności, które uczeń napotyka w tym względzie, w dużym stopniu można rozwiązać, trzeba je jednak najpierw zidentyfikować, a następnie ,,zmierzyć się z nimi”. Jest to bardzo opłacalna inwestycja. Skracając czas przeznaczony na naukę, można zyskać go więcej na własne zainteresowania, zabawę, hobby itp., a więc można w przyszłości wykorzystywać go bardziej efektywnie.
Trening umiejętności społecznych. Klasy III-VIII
Trening umiejętności społecznych jest metodą umożliwiającą osobom z autyzmem/zespołem Aspergera zmniejszenie deficytów
w zakresie kompetencji społecznych i pozwalającą na skuteczniejsze radzenie sobie w życiu.
Tematyka zajęć treningowych obejmuje takie zagadnienia jak: doskonalenie kompetencji społecznych i komunikacyjnych oraz umiejętności poznawczych, naukę rozpoznawania i wyrażania emocji, kształtowania poczucia własnej tożsamości, wartości, a także pracę nad budowaniem prawidłowej samooceny.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. Klasy IV-VIII
Zajęcia te skierowane są do osób które chciałyby nabyć lub rozwinąć u siebie takie umiejętności jak: radzenie sobie ze stresem, lękiem, umiejętność stawiania granic, umiejętność nawiązywania relacji interpersonalnych oraz zdolność rozwiązywania problemów.
Trening radzenia sobie ze stresem. Zajęcia relaksacyjne. Klasy III-VIII
Uczestnictwo w treningu pozwoli uczniom na zrozumienie istoty i przyczyn stresu w ich życiu oraz pozwoli rozpoznać objawy stresu we własnym organizmie. Uczniowie zapoznają się z tym w jaki sposób stres wpływa na ich zachowanie oraz poznają szereg pozytywnych sposobów radzenia sobie ze stresem.
Zajęcia metodą Warnkego
Jest to metoda dla dzieci mających problemy szkolne. U dzieci mających trudności w nauce występują między innymi braki
w różnicowaniu dźwięków o odmiennej wysokości i czasie trwania. Ponadto dzieci mają problem z określeniem kolejności występowania bodźców wzrokowych i słuchowych oraz koordynacją wzrokowo-słuchową, a samo wykonanie tych czynności zajmuje im bardzo dużo czasu.
Celem zajęć jest usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych w zakresie percepcji, czynności ruchowych, uwagi, prawidłowej pracy funkcji wzrokowych, słuchowych i integracja między nimi.
Poradnictwo edukacyjno-zawodowe:
Klasy III-VIII
,,Kim chciałbym zostać?’’ dla uczniów klas III
Program stanowi realizację jednolitej, systemowej koncepcji orientacji zawodowej rozumianej jako ogół działań o charakterze dydaktyczno-wychowawczym ukierunkowanych na kształtowanie u dzieci klas III szkoły podstawowej pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji poprzez poznawanie i rozwijanie własnych zasobów oraz nabywanie wiedzy na temat zawodów
i rynku pracy.
Celem orientacji zawodowej w klasach III szkoły podstawowej jest wstępne zapoznanie dzieci z różnorodnością zawodów na rynku pracy oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
Doradztwo zawodowe – zajęcia warsztatowe dla uczniów klas VII-VIII
- pomoc w określeniu predyspozycji zawodowych uczniów (samopoznanie i samoocena),
- wskazywanie uczniom kierunków kształcenia
- informowanie uczniów o zawodach oraz krajowym i światowym rynku pracy
- rozwijanie u uczniów umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej
- wskazywanie na rolę planowania nie jako jednorazowej decyzji, ale procesu, występującego w okresie całego życia,
- kształtowanie potrzeby konfrontowania oceny swego stanu zdrowia z wymaganiami wybieranego zawodu
- kształtowanie postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec prac
- wyzwalanie motywacji do określenia i zaplanowania przyszłej drogi życiowej
Zespół do spraw poradnictwa i orientacji zawodowej zajmuje się:
- diagnozowaniem uczniów szkół podstawowych pod kątem preferencji zawodowych
- opiniowaniem uczniów z ograniczonymi możliwościami ze względu na stan zdrowia do preferencyjnego przyjęcia do szkół ponadpodstawowych
- tworzeniem aktualnej bazy zaplecza doradztwa zawodowego oraz współpracą z instytucjami i organizacjami w ramach podejmowanych działań z doradztwa zawodowego
Pomagamy:
- poznać predyspozycje i preferencje zawodowe
- wybrać przyszłą szkołę/ kierunek studiów/zawód również uczniom z ograniczeniami zdrowotnymi
OFETRA DLA RODZICÓW/OPIEKUNÓW PRAWNYCH:
- Konsultacje i porady dla rodziców
- Telefon wsparcia
- Szkoła dla Rodziców
Klasy I-III i IV-VIII
Zajęcia „Szkoły dla rodziców” dedykowane są rodzicom, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę oraz repertuar umiejętności wychowawczych, by móc jak najlepiej i najefektywniej wspomagać rozwój swojego dziecka. Celem warsztatów jest wspieranie rodziców w radzeniu sobie w codziennych sytuacjach związanych
z wychowaniem dziecka, budowanie prawidłowych relacji rodzice – dziecko opartych na wzajemnym szacunku, doskonalenie umiejętności porozumiewania się, wzmacnianie pozytywnych postaw wychowawczych oraz wymiana doświadczeń
DLA NAUCZYCIELI:
- Grupa wsparcia dla pedagogów, psychologów szkolnych (cykliczne spotkania tematyczne na terenie poradni, wymiana doświadczeń).
- Konsultacje indywidualne dla nauczycieli (w ramach uruchomionych punktów konsultacyjnych)
- Telefon wsparcia
Kompleksowe wspomaganie szkół:
Wspomaganie szkół i placówek polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań diagnostycznych, wychowawczych, profilaktycznych oraz doradczych (doradztwo zawodowe) mających na celu poprawę jakości pracy placówek oświatowych.