„Przywództwo edukacyjne jako wyrażenie wizji, budowanie strategii, klimatu pracy placówki w oparciu o potencjał rady pedagogicznej”.
Marzena Radulska – Olifirowicz
Dbając o poszerzanie wiedzy z zakresu zarządzania, podejmuję udział w różnych formach doskonalenia zawodowego dedykowanych dyrektorom szkół i placówek oświatowych. W 2018 roku zdecydowałam się na kolejne studia podyplomowe w tym zakresie, w ramach których mogłam poszerzać moją wiedzę i umiejętności z zakresu współpracy z radą pedagogiczną, na czym bardzo mi zależy.
Program Akademia Liderów Oświaty Szkoły Uczącej Się (ALO SUS) to bezpłatne trzysemestralne studia podyplomowe dla osób pełniących funkcje kierownicze w placówkach oświatowych – dyrektorów i wicedyrektorów szkół i przedszkoli. Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne nie są licznie reprezentowane wśród wielu grup studentów z całej Polski. W województwie mazowieckim jestem jedynym reprezentantem tych placówek.
Tematem wiodącym, który zdecydowałam się podjąć w ramach studiów ALO SUS jest: „Przywództwo edukacyjne jako wyrażenie wizji, budowanie strategii, klimatu pracy placówki w oparciu o potencjał rady pedagogicznej”.
Studia współfinansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w programie POWER w ramach konkursu organizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Część dodatkowych zajęć dydaktycznych oraz przygotowanie trenerów i kadry nauczającej jest prowadzona w ramach programu Szkoła Ucząca Się przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności.
Akademia Liderów Oświaty prowadzona jest przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej, jedną z największych instytucji edukacyjnych w Polsce, która od ponad 20 lat konsekwentnie pracuje z dyrekcjami szkół, kadrą nauczycielską, samorządami terytorialnymi i centralnymi władzami oświatowymi na rzecz efektywniejszego uczenia się w szkole, prowadząc m.in. program Szkoła Ucząca Się, w ramach którego poprzez profesjonalizację pracy szkół i nauczycieli w ponad 3 tysiącach szkół wprowadzono zmianę podnoszącą efektywność nauczania i uczenia się.
Do przygotowania programu Akademii Liderów Oświaty wykorzystano ponad 10-letnie doświadczenia w realizacji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty, prowadzonych we współpracy z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Kadry Kierowniczej Oświaty, Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności i Collegium Civitas, które wykształciły 400 dyrektorów i pomogły im wdrożyć działania, dzięki którym szkoła staje się organizacją uczącą się, kontrolującą jakość kształcenia i poszukującą innowacyjnych metod i skutecznych sposobów współpracy.
Partnerzy CEO:
- Collegium Civitas w Warszawie
- Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
- Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
- Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach
- Międzypowiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Radomiu
- Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
Wykładowcami są naukowcy specjalizujący się w oświacie oraz eksperci praktycy – trenerzy CEO i dyrektorzy konsultanci (DK). Oprócz wykładów w programie studiów znajdują się warsztaty, które pomagają w zdobyciu praktycznych umiejętności pracy z radą pedagogiczną. Podczas trzech semestrów studiów Dyrektorzy uczą się jak stworzyć przestrzeń dla jakościowej zmiany w swojej placówce. Przy wsparciu prowadzących planują i wprowadzają wraz z radą pedagogiczną nowe zasady pracy nauczycieli i uczniów, inspirowane metodami o potwierdzonej skuteczności. Praca dyplomowa polega na opisaniu doświadczeń z tego procesu i podzieleniu się nimi.
W dniu 28.02.2019 roku na kolejnej konferencji zorganizowanej w Warszawie dla słuchaczy z całego kraju w ramach studiów ALO SUS, zostałam wytypowana do wystąpienia celem podzielenia się własnymi doświadczeniami z procesu wdrażania zaplanowanych zmian jakościowych w naszej poradni. Jako jedyny reprezentant poradni psychologiczno – pedagogicznych wywołałam swoim wystąpieniem duże zaciekawienie wśród dyrektorów szkół i przedszkoli z całej Polski. Największe zainteresowanie wzbudziły realizowane przez naszą poradnię projekty, w tym projekt: „Profilaktyka agresji i przemocy w gimnazjum. Od badania do działania” realizowany we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim oraz projekt „Szkoła, książka teatr – droga humanisty w dorosłość” realizowany we współpracy z Radomskim Teatrem Powszechnym i Biblioteką Pedagogiczną w Radomiu. Takie systemowe działania inicjowane przez poradnię, rozpoczynające się szeroką diagnozą problemu i zakończone działaniami postdiagnostycznymi, „szytymi na miarę” jak się okazało nie są codziennością we współpracy poradni ze szkołami czy przedszkolami.
Miło było słyszeć po zakończeniu wszystkich wystąpień, że nasze działania są wyjątkowe i zmieniają sposób myślenia o poradniach jako instytucjach bardzo hermetycznych, mało otwartych na zewnątrz na zdecydowanie bardziej pozytywny.
W informacjach zwrotnych, w kuluarach, usłyszałam, że działalność naszej poradni daje nadzieję na to, że o poradniach zacznie się w końcu myśleć jako o miejscach do których idzie się po rozwój, zgodnie z moim optymistycznym założeniem. Dało mi to nadzieję, że moje marzenie o przełamaniu stereotypu, że do poradni idzie tylko ten, kto ma problemy, ma szansę się spełnić.
Szczegółowy opis wspomagania naszej poradni zostanie opublikowany wkrótce na platformie „Doskonalenie w sieci”. Wcześniej, już w czerwcu tego roku, będzie prezentowany w tutejszej poradni dla uczestników naszej grupy studenckiej zwanej na potrzeby projektu – „gniazdem”, którym opiekuje się doradca metodyczny Pani Anna Dudek z Lublina. Dziękuję bardzo koleżankom i kolegom z mojej grupy za inspiracje, informacje zwrotne wiarę we mnie i moje pomysły dotyczące zarządzaniem placówką, wszelkie uwagi i przemyślenia dotyczące Planera wspomagania naszej poradni, na każdym kolejnym etapie jego powstawania.
Marzena Radulska – Olifirowicz